Nieuws

EHBO-trommels, hoe zit het allemaal?

dinsdag 13 augustus 2024
EHBO-trommels, hoe zit het allemaal?
Een veilige werkomgeving is van onschatbare waarde voor elk bedrijf. Een essentieel onderdeel hiervan is een goed uitgeruste EHBO-voorziening. EHBO-trommels kunnen in noodsituaties levensreddend zijn, totdat de hulpdiensten ter plaatse zijn. Maar hoe bepaal je hoeveel EHBO-trommels je nodig hebt?


Wat is wettelijk verplicht?
Het is wettelijk verplicht om tenminste één verbandtrommel in een bedrijfsgebouw te hebben. Volgens de ARBO-wetgeving is het verplicht om de inhoud van de EHBO-trommel minimaal één keer per jaar te laten controleren en bij te vullen waar nodig.

Richtlijnen voor het aantal EHBO-koffers
Hoewel er geen strikte wettelijke regels zijn voor het aantal EHBO-trommels, zijn er wel enkele algemene richtlijnen:
• 30-secondenregel: De vuistregel is dat een EHBO-trommel binnen 30 seconden gebruikt kan worden vanuit elk punt in het gebouw.
• Risico-inschatting: Bij een hoog risico op bepaalde verwondingen kunnen extra EHBO-trommels geadviseerd worden.

Waar moet de EHBO-trommel geplaats worden?
EHBO-trommels moeten op een duidelijk zichtbare plaats worden opgehangen. Mocht de EHBO-trommel niet goed zichtbaar zijn dan adviseren we een pictogram bij te plaatsen. Zorg er ook voor dat de EHBO-trommels gemakkelijk te bereiken zijn, zonder obstakels. 



Delen op Facebook Delen op Twitter Delen op LinkedIn